در حالی که فیلم‌ های اکشن عمدتاً با استودیوهای بزرگ مرتبط هستند، در اینجا لیستی از فیلم‌ های اکشن مستقل وجود دارد که به فیلم‌های پرهزینه در راه بهتر دیده شدن در این ژانر کمک می‌کنند. از آنجایی که ساخت فیلم های اکشن چندان ارزان نیست، معمولاً توسط استودیوهای معتبر با کارگردانان بزرگ و ستاره‌های بزرگتر ساخته می‌شوند. اما گاهی اوقات، این رویکرد بیش از حد نتیجه معکوس می‌دهد و پول و تلاش زیادی به هدر می‌رود. در حالی که از سوی دیگر، شیوه مستقل فیلمسازی بر اساس اولویت و صرفه جویی عمل می‌کند. از طریق چنین طرز فکری است که فیلمسازان مستقل توزیع منابع خود را شناسایی و ارزیابی می‌کنند و مسیر «کوچکتر بهتر است» را طی می‌کنند، نه اینکه بدون فکر چیزهایی را به فیلم اضافه کنند.

فیلمسازان مستقل منابع خود را با دقت تخصیص می‌دهند و به جای اسراف بی‌فکر، بر کیفیت تمرکز می‌کنند. در حالی که فیلم‌های اکشن مستقل ممکن است بسته‌بندی براق فیلم‌های پرهزینه را نداشته باشند، اما دارای ماهیت، احساس و هویت منحصربه‌فردی هستند. این فیلم‌ها این قدرت را دارند که تاثیری ماندگار بر جای بگذارند و احساسات خاصی را در بینندگان برانگیزند. پس در ادامه با معرفی بهترین فیلم های اکشن مستقل تاریخ سینما همراه ویجیاتو باشید.

The Raid: Redemption


The Raid: Redemption

احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های سینمای نوظهور اندونزی، The Raid بود که در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو با نقدهای مثبت به نمایش درآمد و در ایالات متحده با عنوان متفاوت The Raid: Redemption اکران شد زیرا سونی نتوانست حقوق عنوان اصلی را تضمین کند. پس از گذشت یک دهه از اکران این اثر اکشن مستقل، فیلم گرت ایوانز به سرعت به جایگاه کلاسیکی در میان طرفداران از سراسر جهان رسید و یک دنباله موفق و البته دنباله‌ای دیگر از آن در دست ساخت است.

El Mariachi


El Mariachi

اولین فیلم رابرت رودریگز، ال ماریاچی، با فروش ۱ میلیون دلاری در باکس آفیس، علیرغم اینکه با بودجه کم ساخته شد، اما به معنی واقعی کلمه تاریخ ساز شد. ال ماریاچی اولین قسمت از سه گانه مکزیکی ساخته رابرت رودریگز است و پس از آن دسپرادو و روزی روزگاری در مکزیک قرار دارند. این فیلم که با بودجه‌ای کمتر از 7000 دلار ساخته شد، بازار ویدئوهای خانگی مکزیک را هدف گرفت اما با فروش 1 میلیون دلاری در گیشه، فراتر از همه انتظارات رفت. رویکرد خلاقانه رودریگز به فیلمسازی مستقل، چه در جلو و چه در پشت دوربین نقش مهمی در این دستاورد چشمگیر داشت.

Rocky


Rocky

اولین فیلم کارگردان هندی آرون متسواران، یعنی فیلم «راکی»، عناصر یک فیلم گانگستری را با لنز غم انگیز و شاعرانه ترکیب می‌کند و سکانس‌های اکشن شگفت انگیزی را ارائه می‌دهد. راکی، به کارگردانی آرون متسواران، اولین نمایش بصری خیره‌کننده و درون‌نگر از این فیلمساز نوظهور سینمای هند را ارائه می‌کند. این فیلم خشونت و جایگاه آن در زندگی را با نگاهی مالیخولیایی و فلسفی بررسی می‌کند. متسواران به طرز ماهرانه‌ای برنامه فلسفی خود را با سکانس‌های اکشن نفس گیر متعادل می‌کند و تأثیر قابل توجهی در ژانر اکشن مستقل ایجاد می‌کند.

Fallen Angels


Fallen Angels

فیلم «فرشتگان سقوط‌کرده» از کارگردان هنگ‌کنگی وونگ کار وای، درگیری‌های گانگستری با نور نئون را با شب‌های ملایم درون یک بار در کنار هم قرار می‌دهد و ترکیبی بی‌نظیر از حال و هوا و سبکی خاص ایجاد می‌کند. فرشتگان سقوط‌کرده از وونگ کار وای یک فیلم اکشن مستقل است که دو داستان موازی را به هم پیوند می‌زند؛ داستانی از عشق ناگفته بین یک قاتل و نگهبانش، و داستان یک لال عجیب و غریب که آرزوی یک زن افسرده را دارد. این فیلم با ترکیب اتمسفر سنگین و گاهی سمی خود از مبارزات با اسلحه در نور نئون و صحنه‌های جازی بار که سبک متمایز وونگ کار وای را به نمایش می‌گذارد، اثر بسیار متمایز در ژانر اکشن مستقل است.

A Prophet


A Prophet

«یک پیامبر» اثر ژاک اودیار فرانسوی کاوش خام و بی‌رحمانه‌ای درباره خشونت ارائه می‌کند و دگرگونی مرد جوانی را در حالی که زندگی و جنایت را در زندانی در فرانسه باهم می‌گذراند، به شکل مستند روایت می‌کند. یک پیامبر داستان تلخ از دست دادن بیگناهی یک مرد جوان است در حالی که پرده زندگی و جنایت بر سر او فرود می‌آید، آن هم با انتخاب همیشه داروینی برای کشتن یا کشته شدن. فیلم «A Prophet» به کارگردانی ژاک اودیار، به از دست دادن بی گناهی و واقعیت‌های خشن زندگی یک مرد جوان در زندان و فضای شوم آن می‌پردازد. این فیلم دنیایی را به تصویر می‌کشد که در آن پویایی‌های قدرت، ناشی از فریب و فساد، بر اساس خطوط نژادی تقسیم می‌شوند. کاوش اودیار از خشونت فراتر از جنبه‌های سطحی آن است و بر تحول و تأثیراتی که بر افراد می‌گذارد تمرکز می‌کند.

Sicario


Sicario

سیکاریو اثر دنیس ویلنوو به الزامات ژانر نئو وسترن احترام می‌گذارد و در عین حال از کلیشه‌ها پرهیز می‌کند و روایتی را ارائه می‌دهد که توسط شخصیت‌های توسعه یافته و بی رحمی هدایت می‌شود. سیکاریو به کارگردانی دنیس ویلنوو کانادایی، به طرز ماهرانه‌ای عناصر ژانر وسترن را در خود جای داده و سعی می‌کند یک فضای پر از تعلیق را نیز به آن تزریق کند. فیلمنامه فشرده فیلم، همراه با فیلمبرداری بصری خیره کننده راجر دیکنز، فضایی را ایجاد می‌کند که اجازه می‌دهد قوس‌های شخصیت‌ها به درستی دیده شوند. مامور اف‌بی‌آی امیلی بلانت عمق احساسی عالی را ارائه می‌دهد، در حالی که شخصیت بنیسیو دل تورو با وحشیگری خاصش روایت را به جلو می‌برد.

Run Lola Run


Run Lola Run

«بدو لولا بدو» اثر تام تیکور یک فیلم اکشن هیجان انگیز و پرانرژی را ارائه می‌دهد که از جدول زمانی موازی و رفتاری شبیه به بازی ویدیویی برای جذب مخاطبان استفاده می‌کند. در واقع فیلم Run Lola Run به کارگردانی تام تیکور به دلیل رویکرد تجربی و جذاب خود یک اثر مستقل متمایز است. این فیلم مفهوم خطوط زمانی موازی را بررسی می‌کند و آنها را با روایت اصلی خود در هم می‌آمیزد. فیلم «بدو لولا بدو» با سبک هیجان‌انگیز و الهام‌گرفته از بازی‌های ویدیویی، با شور و انرژی که یادآور آثار موفق دهه 90 میلادی است، توجه مخاطب را به خود جذب می‌کند.

Snowpiercer


Snowpiercer

فیلم Snowpiercer اثر بونگ جون هو کره‌ای، یک داستان دیستوپیایی گیرا را ارائه می‌دهد که در قطاری جدا از هم اتفاق می‌افتد، جایی که سرمایه داری، هرج و مرج، خون و خشونت با هم برخورد می‌کنند. فیلم Snowpiercer بر اساس رمان گرافیکی ژاک لوب، در آینده‌ای منجمد و دیستوپیایی اتفاق می‌افتد که در آن بازماندگان در قطاری زندگی می‌کنند که بر اساس طبقه اجتماعی جدا شده است. بونگ جون هو پیامدهای سرمایه داری کنترل نشده و هرج و مرج را به طرز ماهرانه‌ای در این ا کشن مستقل به تصویر می‌کشد و به تدریج با نمایش یک قیام از انتهای فقیر نشین قطار به سمت مجلل آن، یک نمایش را به تصویر می‌کشد.

Hell or High Water


Hell or High Water

«اگر سنگ از آسمان ببارد» اثر دیوید مکنزی نگاهی اجمالی به مبارزات مردم عادی که توسط یک سیستم معیوب مجبور به فعالیت‌های غیرقانونی شده‌اند را ارائه می‌دهد. فیلم Hell or High Water به کارگردانی دیوید مکنزی، با نمایش تصویری تکان دهنده و هشیارکننده از چالش‌های پیش روی افراد عادی، آنها را به سمت ابزارهای غیرقانونی برای بقا سوق می‌دهد. و این یک هشدار جدی به جامعه سیاسی و اجتماعی کنونی در آمریکاست. دو برادر که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، شروع به سرقت از بانک می‌کنند. این در حالی است که بی امان توسط رنجر‌های تگزاسی نیز تعقیب می‌شوند. در ادامه این یک بازی جنایی به شکل موش و گربه‌بازی است.

The Usual Suspects


The Usual Suspects

پس از اتهامات حیرت انگیز علیه کوین اسپیسی و برایان سینگر، به راحتی می‌توان فیلم مستقل و موفق «مظنونین همیشگی» را برای همیشه فراموش کرد. اما اگر می‌خواهید هنرمندان را از هنر جدا کنید، باید بدانید این فیلم یکی از هنرمندانه‌ترین پیچش‌هایی را در خود دارد که تا کنون ارائه شده است. فیلم The Usual Suspects یک فیلم تک نت نیست (درست مانند حس ششم که در پایان دارای یک وارونگی سنگین است) و در عوض یک سواری کاملاً پر جنب و جوش با راوی غیرقابل اعتمادی است که حتی آکیرا کوروساوا به تماشای آن افتخار می‌کند.

Pulp Fiction


Pulp Fiction

کوئنتین تارانتینو علیرغم موفقیت‌های پرهزینه‌اش در سال‌های اخیر، روحیه یک کارگردان فیلم مستقل را دارد. یعنی مثل استادان گذشته که آنقدر به آنها احترام می‌گذارد فکر نمی‌کند. در عوض، او عناصری را که باعث شده فیلم‌های آن‌ها به خوبی کار کند، کانالیزه می‌کند و پیچ و تاب منحصر به فرد ویژه خود را روی آن‌ها قرار می‌دهد. در همین مسیر، در فیلم مستقل «داستان عامه پسند»، جهان سرشار از افراد مشکوک خاکستری است که سعی می‌کنند از پس آن برآیند. تارانتینو به جای پارازیت کردن آنها در یک روایت، به آنها اجازه می‌دهد قبل از اینکه هنرمندانه هر داستان را کنار هم بگذارند، خودشان را به معنی واقعی زندگی کنند.

Memento


Memento

در ابتدایی ترین سطح، فیلم Memento یک داستان جنایی با رویکرد کاراگاهی درباره مردی است که به دنبال شناسایی کسی است که به همسرش تجاوز کرده و او را به قتل رسانده است. در دستان یک کارگردان معمولی، این طرح احتمالاً با چند چرخش جزئی انجام می‌شد. اما در دستان کریستوفر نولان، ما یک تحقیق غیرخطی دریافت می‌کنیم که به لطف شخصیت اصلی که دیگر هیچ حافظه کوتاه مدتی ندارد، حواس مخاطب را از بین می‌برد. مجرای ما به این دنیا، با نمایش احساس گناه، و سلسله رفتار خشونت آمیز، شبیه چیزی نیست که مردم در آن زمان دیده بودند.

Brick


Brick

اثری جذاب با بودجه نیم‌میلیون دلاری؛ در حالی که ما امروز نام ریان جانسون را با جهان جنگ ستارگان و برخی از قسمت‌های برجسته سریال «بریکینگ بد» و البته فرنچایز کنونی «چاقوکشی» یکی می‌دانیم، اما او نیز باید از جایی شروع می‌کرد. آن شروع فیلم آجر بود. آجر یا Brick یک داستان کارآگاهی سخت در مورد یک دختر گم شده است. فقط، این داستان کلاسیک شما از نوع همفری بوگارت نیست. در عوض، جانسون این ژانر را با جوزف گوردون-لویت به عنوان قهرمان داستان به محیط دبیرستان منتقل کرده است. این فیلم احتمالاً به خاطر دیالوگ‌هایش که به نظر می‌رسد از صفحات کتاب‌های کمیک دهه 1940 جدا شده است، در خاطره خواهد ماند.

Reservoir Dogs


Reservoir Dogs

در کارنامه آثار مستقل تارانتینو قبل از اینکه Pulp Fiction وجود داشته باشد، Reservoir Dogs وجود داشت. این اثری بود که باعث شد تارانتینو اولین ذائقه‌اش را بر روی صندلی کارگردانی پس از اولین نویسندگی‌اش در True Romance بچشد. کوئنتین تارانتینو آنقدر در هالیوود حضور پررنگی داشته است که به راحتی می‌توان شروع فروتنانه او را به عنوان یک فیلمساز مستقل ناشناخته فراموش کرد. در واقع، اولین فیلم او زمانی که در سال 1992 برای اولین بار در سینماها اکران شد، تاثیر چندانی نداشت.

بدون شک در آن دوران کسی به دنبال پر و بال دادن به ایده‌های تارانتینو نبود. اما این داستان نسبتاً مستقیم او، ماجرای یک دزدی بانک است که در دست تارانتینو به چیزی عالی‌ بدل شده است. ما در این اثر یک فیلم تقریباً تک لوکیشن را دریافت می‌کنیم که احساس تنگناهراسی و کاملاً دیوانه‌واری در مخاطب ایجاد می‌کند.

León: The Professional


León: The Professional

«لئون: حرفه‌ای» از لوک بسون فرانسوی به بررسی رابطه بین یک قاتل و یک یتیم جوان می‌پردازد و ترکیبی جذاب از عشق، محبت و اجراهای مسحورکننده را به نمایش می‌گذارد. León: The Professional، یک فیلم فرانسوی انگلیسی زبان به کارگردانی لوک بسون، داستان یک قاتل را روایت می‌کند که یک دختر یتیم 12 ساله را زیر بال و پر خود می‌گیرد. این فیلم حول محور یک قصه کلاسیک است که چگونه عشق و محبت یک موجود بی‌گناه می‌تواند یک جانور وحشی را رام کند. پیوند دوست‌داشتنی بین شخصیت‌هایی که توسط ژان رنو و ناتالی پورتمن به تصویر کشیده شده‌اند، همراه با بازی جذاب گری اولدمن به عنوان یک مامور فاسد اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، به داستان عمق می‌بخشد.

سوالات متداول پیرامون فیلم اکشن مستقل


۱. چرا فیلم های اکشن مستقل منحصر به فرد هستند؟ فیلم‌های اکشن مستقل دارای جوهر، احساس و هویت خاصی هستند که آن‌ها را از فیلم‌های استودیویی با بودجه کلان متمایز می‌کند. این فیلم‌ها معمولاً تدبیر و کیفیت را بر ارزش‌های تولیدی فوق‌العاده اولویت می‌دهند و امکان داستان‌گویی خلاقانه و تجربه‌های به یاد ماندنی را فراهم می‌کنند.

۲. فیلم های اکشن مستقل چه تفاوتی با فیلم های اکشن جریان اصلی دارند؟ فیلم‌های اکشن مستقل اغلب با بودجه‌های کمتری کار می‌کنند و بازیگران و کارگردانان کمتر شناخته شده‌ای را در خود جای داده‌اند. آنها بر ارائه یک چشم انداز منحصر به فرد، کاوش در روایت‌های غیر متعارف، و تعامل با مخاطب در سطح عمیق تر تمرکز می‌کنند. این فیلم‌ها تمایل دارند که اصل، خلاقیت و اصالت را بر جذابیت تجاری ترجیح دهند.

۳. چه چیزی یک فیلم اکشن مستقل عالی را می‌سازد؟ یک فیلم اکشن مستقل عالی ترکیبی از داستان‌گویی جذاب، شخصیت‌های توسعه‌یافته و سکانس‌های اکشن خلاقانه است. این فیلم‌ها معمولاً قراردادها را به چالش می‌کشند، دیدگاه‌های تازه‌ای را ارائه می‌دهند و واکنش‌های احساسی تماشاگران را برمی‌انگیزند. توانایی ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی و تاثیرگذار با منابع محدود، ویژگی بارز یک فیلم اکشن مستقل عالی است.

۴. آیا فیلم های اکشن مستقل از نظر مالی موفق هستند؟ در حالی که ممکن است فیلم‌های اکشن مستقل همیشه به موفقیت بزرگ باکس آفیس بلاک‌باسترهای پرهزینه دست پیدا نکنند، اما همچنان می‌توانند از نظر مالی مقرون به صرفه باشند و حتی به فیلم‌های کلاسیک کالت تبدیل شوند. این فیلم‌ها اغلب طرفداران پرشوری دارند و می‌توانند درآمد قابل توجهی نسبت به بودجه خود داشته باشند. موفقیت آنها اغلب برحسب تحسین منتقدان، مشارکت مخاطبان و تاثیر طولانی مدت سنجیده می‌شود.

۵. آیا فیلم های اکشن مستقل می‌توانند با فیلم‌های اکشن رایج رقابت کنند؟ در حالی که فیلم‌های اکشن مستقل ممکن است به اندازه همتایان اصلی خود از منابع یا دسترسی بازاریابی برخوردار نباشند، آنها جایگزینی منحصر به فرد و اغلب با طراوت برای ماهیت فرمولی فیلم‌های پرهزینه ارائه می‌دهند. فیلم‌های اکشن مستقل با استقبال از خلاقیت، اصالت و داستان‌گویی جذاب رشد می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد فضای خود را در این صنعت بسازند.


دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟