فصل ۶ سریال محبوب نتفلیکس مدتی است که منتشر شده و به نظر می‌‌رسد که این بار انگشت اتهام را به سمت سرویس خود، یعنی نتفلیکس گرفته و به نوعی ویلن اصلی این فصل است. این روزها همانطور که در جریان هستید، فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است اما مشکلاتی که برای رفع آن طراحی شده است تا حد زیادی یکسان مانده است.

در طول ۱۲ سال و شش فصل، چارلی بروکر، سازنده سریال Black Mirror درباره هر گونه تغییر قابل تصور – یا حداقل هر تغییری که می‌تواند تصور کند – در داستان علمی‌تخیلی خود گنجانده است. اما فشار تولید موارد جدید در طول زمان آشکارتر شده است.بنابراین، با فصل ششم سریال، بروکر تنها دشمنی را که از او باقی مانده است، هدف می گیرد؛ نتفلیکس.

در حقیقت شخصیت منفی یا ویلن قسمت Joan Is Awful که نقش کلیدی را در اپیزود Loch Henry بازی می‌کند، نقش کوتاهی در قسمتی با نام Mazey Day را نیز دارد و این درواقع نام سه قسمت از پنج قسمت جدید منتشر شده از فصل ششم سریال Black mirror است که به یک سرویس استریم به نام Streamberry برمی‌گردد. در واقع این سرویس روابط کاربری و بینش‌های الگوریتمی را به وضوح نشان می‌دهد. در Joan Is Awful، آنی مورفی نقش یک مدیر فنی را بازی می‌کند که متوجه می‌شود زندگی‌اش به همان سرعتی که زندگی می‌کند به یک برنامه تلویزیونی تبدیل شده است.

سریال Black Mirror

او یک شب به خانه می‌رسد تا برنامه‌ای به نام Joan Is Awful را در لیست پیشنهادی سرویس Streaberry ببیند، و آنچه در تلویزیون او نشان داده می‌شود تکرار عجیبی از روزی است که به تازگی داشته است: شلیک ناشیانه یک زیردست به دستور یک هیئت مدیره شرکتی دیده نشده، ملاقات مخفیانه با یک معشوق سابق که می‌خواهد دوباره پیش او برگردد، حتی جلسه درمانی که در آن درباره احساسی که این چیزها در او ایجاد کرده است صحبت می‌کند.

خب در هر صورت نورپردازی کمی بهتر است، دیالوگ‌ها کمی واضح‌تر بوده، و در شرایط مختلف، او ممکن است راهی برای احساس تملق از بازی سلما هایک پیدا کند. اما تبدیل شدن بدترین لحظات او به محتوایی که توسط هر کسی که می‌شناسد دیده می‌شو د، تمرکز او بر دیدن افراد مشهور را سخت می‌کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این در واقع سلما هایک نیست، بلکه یک آواتار دیجیتالی است که مجوز آن توسط Streamberry به منظور بازی در داستان‌های تولید شده درباره زندگی کاربرانش صادر شده است.

جوآن ممکن است بخواهد مخالفت کند، اما ظاهرا حقوق زندگی خود را در میانه شرایط و ضوابط کتابی که در اولین ورودش به استریمبری پذیرفته بود، کنار گذاشته است، و همچنین به آنها اجازه داده است تا از نظارت غیرفعال که همراه با آن است، استفاده کنند. زندگی در چنین جهانی و در مورد اینکه چرا سریال او را اینقدر بد جلوه می‌دهد، مشخص می‌کند که ایجاد احساس وحشتناکی در مردم درباره خودشان، تنها موثرترین راه برای چسباندن آنها به صفحه نمایش است. یکی از مدیران Streamberry به او اطلاع می‌دهد که رویکردی را امتحان کرده‌اند که می‌توانست سریالی به نام Joan Is Awesome ایجاد کند، اما دریافتند که نسخه «افتضاح» کاربران را در «وضعیت وحشت مسحورکننده‌ای نگه می‌دارد که واقعا باعث ایجاد تعامل می‌شود».

فهرست استریمبری نشان می‌دهد که جوآن و نامزدی که به زودی نامزد سابقش خواهد شد، قبل از تصمیم‌گیری در مورد Joan Is Awful، در مورد آن فکر می‌کنند و این نشان می‌دهد که قسمت بعدی، «Loch Henry» به کجا می‌رود. قسمت Mazey Day داستان یک مستندساز مشتاق (ساموئل بلنکین) و دوست دختر او (Myha’la Herrold) است در حالی که به شهری در بریتانیا برمی‌گردند، جایی که او برای کار روی یک فیلم درباره آینده بزرگ شده بود. مانند بسیاری از قسمت‌های فصل ششم، فناوری فقط نقشی اتفاقی در داستان «Loch Henry» ایفا می‌کند، اما استریمبری در آخرین اکشن وارد صحنه می شود و مشتاق است که تاریخچه شخصی تاریک فیلمساز را به جنایت واقعی وحشیانه تبدیل کند.

سریال Black Mirror

از دیگر اپیزودهای این فصل، دو قسمت، «Mazey Day» و «Demon 79» بیشتر به ترس ماوراء الطبیعه نزدیک می‌شوند تا تمثیل دیستوپیایی – هر دو نیز در گذشته اتفاق می‌افتند، نه در آینده – و دیگری، فیلم بلند «Beyond the Sea» آنقدر مبهم که به نظر نمی‌رسد در مورد چیزی باشد. بنابراین حداقل به اپیزودهای ابتدایی فصل اعتبار می دهیم که بدانیم ویلن آنها کیست. اما بهترین اپیزودهای Black Mirror آنهایی هستند که از فناوری استفاده می‌کنند تا انگیزه انسانی قابل تشخیص را به یک افراط تاریک اجتناب ناپذیر ببرند. نتفلیکس در حال حاضر تراژدی‌های شخصی را برای مجموعه‌ای بی‌نهایت از مستندهای جنایی واقعی انجام می‌دهد، و این تصور که احساسات بد مردم را برای مدت طولانی‌تری به نمایش می‌گذارد، سال‌ها است که شیوه‌های رسانه‌های اجتماعی را هدایت می‌کند.

در کل فصل ششم سریال Black Mirror نگاه نقادانه‌ای به سرویس‌های استریم داشته و به نوعی از فرصت پیش آمده استفاده کرده و طرز کار آنان و شیوه جذب مخاطب را به تصویر کشیده است.


دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟