۶۰ درصد استودیوهای بازی‌سازی مشغول استفاده از هوش مصنوعی هستند

Halo Chief

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) در این چند سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. به نوعی می‌توان سال گذشته را سال این تکنولوژی دانست که باعث شد هوش مصنوعی نسبت به قبل یک پیشرفت بزرگ داشته باشد. با پیشرفت هوش مصنوعی شرکت‌های مختلف نیز از آن استفاده کردند و همین موضوع باعث شد که ما شاهد حضور آن در صنعت باشیم.

تا حدی می‌توان گفت که استفاده از کلمه هوش مصنوعی به حدی زیاد شده که دیگر به مرز خطرناک شدن رسیده است. با این حال همچنان در مورد آن بحث است و معلوم نیست که آینده این تکنولوژی چگونه می‌شود. نکته جالب اینجاست که هوش مصنوعی همیشه تا حدی در دنیای گیمینگ حضور داشته ولی الان به بیشترین مقدار خود رسیده است. به این شکل که در گذشته ما شاهد این بودیم که شخصیت‌های مختلف بازی و مخصوصاً دشمنان توانایی تصمیم گیری داشتند و حتی برخی با بازی کاربر تطابق پیدا می‌کردند. حال شرکت‌های سازنده بازی تصمیم گرفتند تا پای خود را از این هم فراتر گذاشته و در قسمت‌های مختلفی از هوش مصنوعی استفاده کنند.

طبق آخرین آماری که شرکت یونیتی (Unity) منتشر کرده بسیاری از شرکت‌های سازنده بازی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. آمار دقیق یونیتی به ۶۲ درصد اشاره می‌کند که اکثریت دنیای گیمینگ را تشکیل می‌دهد. طبق رای گیری که این یونیتی انجام داده حدود ۷۱ درصد از شرکت‌های سازنده بازی اعلام کردند که هوش مصنوعی باعث شده کارها سریع‌تر و بهتر انجام شود. در نتیجه بازی‌ها در شرایط بهتری عرضه شده و زمان کمتری هم برای ساخت یک بازی طول می‌کشد.

کاربرد هوش مصنوعی در دنیای گیمینگ چیست؟

اولین استفاده هوش مصنوعی در دنیای گیمینگ پیشرفت در زمینه انیمیشن شخصیت‌ها است. پس از آن در کد نویسی نیز از هوش مصنوعی استفاده می‌شود که روند آن را بسیار سریع‌تر می‌کند. در کنار این دو مورد اصلی ما شاهد استفاده ااز هوش مصنوعی در بخش هنری و طراحی مراحل در کنار نویسندگی و طراحی داستانی هم هستیم. هوش مصنوعی می‌تواند بازی را آزمایش هم بکند در نتیجه یک ابزار بسیار خوب برای امتحان کردن بازی در سطوح مختلف است.

یکی از راه‌های استفاده از هوش مصنوعی بخش پروتوتایپینگ (Prototyping) است. پروتوتایپینگ مرحله‌ای در دنیای بازی‌سازی است که در آن شرکت سازنده بازی را آزمایش کرده تا قسمت‌های اصلی و هسته‌ای آن را بررسی کند. پروتوتایپینگ یک پروسه زمانبر و طولانی است که معمولاً در مراحل اولیه ساخت بازی کاربرد دارد. حال اینطور که به نظر می‌رسد حدود ۶۸ درصد از شرکت‌های بازی سازی اعلام کردند که از هوش مصنوعی در پروتوتایپینیگ استفاده کرده تا روند آن را سریع‌تر بکنند.

هوش مصنوعی و بازی

یکی از بازی‌هایی که از سیستم اتوماتیک و برنامه نویسی در انیمیشن خود استفاده کرد بازی هورایزن زیرو داون (Horizon Zero Dawn) بود. انیمیشن‌های این بازی به دلیل اینکه به شکل موشن کپچر نبودند بسیار مصنوعی و غیر واقعی بودند و همین موضوع مانع از این شد که زیرو داون امتیازی که لیاقتش داشت را کسب کند.

هوش مصنوعی در ساخت جهان بازی هم مؤثر است. به این شکل که طراحی دنیای بازی یک پروسه بسیار زمانبر و دشوار است که شرکت‌های سازنده از کدهای مختلف برای آن استفاده می‌کنند. حال طبق چیزی که گفته شده حدود ۵۶ درصد از این شرکت‌ها برای ساخت دنیا از هوش مصنوعی استفاده کرده و ۶۴ درصد آن‌ها نیز در طراحی NPC از آن استفاده می‌کنند. این گزارش توسط شرکت Inworld نیز تأیید شده که سال گذشته با مایکروسافت همکاری کرد تا هوش مصنوعی را به سازندگان بازی ارائه دهد.

طبق چیزی که شرکت Inworld اعلام کرده از هر ۴ شرکت سازنده بازی ۳ نفر در مورد هوش مصنوعی و شخصیت‌های داخل بازی هیجان زده هستند. اینطور که به نظر می‌رسد ابزار استفاده از هوش مصنوعی در زمینه انیمیشن و جزئیات طراحی شده و حال نوبت به شخصیت‌های داخل بازی یعنی NPC رسیده است. نکته اینجاست که بسیاری از شرکت‌های سازنده بازی به هوش مصنوعی اعتقاد داشته و امیدوارند به زودی نقش بزرگ‌تری در دنیای گیمینگ پیدا کند.

دلیل مخالفت با هوش مصنوعی چیست؟

حود ۴۳ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که علاقه‌ای به استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌های خود ندارند. در اصل این شرکت‌ها اعلام کردند که تمایل به استفاده از آن دارند ولی زمان استفاده از هوش مصنوعی ندارند. همینطور اینکه برخی شرکت‌ها تکنولوژی و ابزار استفاده از هوش مصنوعی را در دست نداشته و در نتیجه نمی‌توانند از آن در بازی‌های خود استفاده کنند. برخی از شرکت‌ها نیز اصلاً در جریان هوش مصنوعی نبودند و نمی‌دانستند که چه کاربردی در دنیای گیمینگ دارد!

اطلاعاتی که شرکت یونیتی در دست دارد بر اساس مواردی است که از طرف سازندگان کاربر موتور و ابزار آن بیان شده است. در کنار آن یونیتی از شرکت تحقیقاتی Cint هم استفاده کرده است که باعث می‌شود جامعه گسترده‌تری را تحت نظر داشته باشد. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که شرکت‌های سازنده‌ای که از یونیتی استفاده می‌کنند معمولاً شرکت‌های موبایلی و کوچک هستند. با این حال این شرکت‌ها بیشتر از هوش مصنوعی در کارهای خود استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی و بازی

شرکت یونیتی یک موتور ساده و در دسترس دارد که باعث می‌شود طرفداران زیادی در میان سازندگان بازی داشته باشد.

آماری که شرکت یونیتی منتشر کرده بیشتر از چیزی است که شرکت GDC چندی پیش منتشر کرد. آمار GDC نسبت به یونیتی گسترده‌تر بود و شرکت‌های مختلفی را در بر می‌گرفت. در آماری که GDC منتشر کرد حدود ۳۱ درصد از صنعت گیمینگ از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند که ۴۴ درصد از آن‌ها در بخش اقتصاد و تجارت بودند.

طبق چیزی که شرکت GDC منتشر کرد، شرکت‌هایی که بیشتر روی بخش داستانی و هنر کار می‌کردند اعتقاد داشتند که هوش مصنوعی به صنعت گیمینگ آسیب می‌زند. از طرفی افرادی که در بخش تجارت، تبلیغات و برنامه نویسی کار می‌کردند اعتقاد داشتند که هوش مصنوعی باعث شده عملکرد بهتری داشته باشند.

هوش مصنوعی جایگزین انسان؟

کاملاً مشخص است که هوش مصنوعی به صورت گسترده در دنیای گیمینگ استفاده می‌شود. با توجه به اینکه شرایط ساخت بازی هم دشوار شده و هزینه‌ها هم بیشتر شده است، قطعاً ما بیشتر شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم. نکته اینجاست که استفاده از هوش مصنوعی و قیمت هزینه بالای ساخت بازی و استخدام کارکنان باعث شده که شرکت‌های سازنده تصمیم به تعدیل نیرو بگیرند. چیزی که ما شاهد آن در این مدت بوده‌ایم.

حال آیا واقعاً هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان‌ها بشود؟ به نظر امکان پذیر نمی‌رسد. به دلیل اینکه طبق تحقیقی که اخیراً انجام شده برای ساخت یک بازی ساده دو بعدی تنها با استفاده از هوش مصنوعی نیاز به ۴۰۰ ابزار مختلف بوده که باعث می‌شود ساخت یک بازی تنها با هوش مصنوعی دردسر زیادی داشته باشد. مخصوصاً اینکه این بازی کیفیت چندان بالایی نداشت و نزدیک به یک بازی واقعی بود اما حس آن را منتقل نمی‌کرد.

بحث اصلی اینجاست که شاید استفاده از ابزار هوش مصنوعی روند ساخت یک بازی و کارهای مختلف را سریع کند ولی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب نیاز به افراد حرفه‌ای در آن زمینه است. در نتیجه هرچه ابزار هوش مصنوعی بیشتر هم پیشرفت کند باز هم نمی‌تواند به اندازه افراد حاذق در آن زمینه خوب عمل کند.

هوش مصنوعی و بازی

بازی فینال‌ها (The Finals) از عناوینی بود که با استفاده از هوش مصنوعی صدا گذاری را انجام داده بود. این موضوع باعث شد تا در دنیای گیمینگ سر و صدای زیادی به پا کند و با شکایات بسیاری روبرو شود.

اینطور که به نظر می‌رسد هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. شرکت‌های سازنده بازی به بهترین نحو از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده و در تلاش هستند تا روند کار خود را آسان‌تر کنند. قطعاً مانند هر چیزی هوش مصنوعی نیز مخالفان خود را داشته ولی در این مدت تعداد این مخالفان کاهش مشهودی داشته است. به حدی که شرکت‌های مختلف نظر خود را نسبت به این تکنولوژی تغییر داده و در تلاش هستند تا از آن استفاده کنند.

یکی از زمینه‌هایی که به شدت با آن مخالفت می‌شود، زمینه صدا گذاری است. هوش مصنوعی هنوز صدای اصلی خود را نداشته و برای صدا گذاری نیاز است تا از صدای افراد دیگر استفاده شود. در نتیجه افراد مختلف در این زمینه نسبت به این ماجرا شکایت داشته و از لحاظ اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در زمینه صداگذاری مناسب نیست.

یکی از شرکت‌هایی که در صداگذاری بازی خود از هوش مصنوعی استفاده کرده بود شرکت Embark بود که در بازی فینال‌ها (The Finals) از هوش مصنوعی استفاده کرده بود که به شدت با مخالفت از طرف دنیای گیمینگ روبرو شد. همینطور اینکه شرکت سازنده تصمیم گرفت تا در روند خود تغییر ایجاد کند و اعلام کند که ساخت بازی بدون صداگذار از اهداف اصلی این شرکت نیست.

منبع: Eurogamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی


دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟